geiranger-web-Cascadas_Storfossen,_Geiranger,_Noruega,_2019-09-07,_DD_106-108_PAN.jpg

Fosseråsa

Fossevandringen “Fosseråsa” er en spektakulær tur du kan gå langs Geirangerelvi. Første del går opp cortenståltrapper tett på elven, så ei vandring i idyllisk løvskog og vakkert kulturlandskap. Opplev verdsarven!

Fosseråsa begynner i Geiranger sentrum og tar deg opp 327 trappetrinn, platåer og utkikkspunkt til Norsk Fjordsenter. Kombinasjonen av den spennende arkitekturen tett på den buldrende Storfossen er en opplevelse du sent vil glemme. Videre går den nye turiststien opp og forbi Hotel Union og Westerås gård med Norges bratteste utsikt, før den fortsetter opp til Storseterfossen. Se detaljert turbeskrivelse nedenfor.

Det er ikke mange stier som har like mange fantastiske kvaliteter som Fosseråsa i Geiranger. På Fosseråsa kan vi oppleve storslagen utsikt mot bratte fjell, mektige fossefall, brusende elver og en av de fineste fjordene på Vestlandet. På denne stien kan alle som er innom Geiranger i løpet av sommeren opplev norsk natur på sitt aller beste.

Rutebeskrivelse

Parkerer du på fergekaia, går du gjennom gågata i Geiranger sentrum og forbi dagligvarebutikken Joker. Her kan du òg parkere (kjør ned like ved Geiranger hotell).

Fra Joker følger du kommuneveien forbi skolen og Geiranger camping. Straks du har gått over broen ved campingplassen, svinger veien oppover langs elva, og du kommer opp til klyngetunet på Gjørva. Her startar cortentrappene som tar deg opp langs fossefall og stryk. Cortenstålvandringen ender på uteområdet til Norsk Fjordsenter.

De fire bildene ovenfor er fotografert av Diego Delso - Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Her følger du gangveien over trebroen mot Hotel Union, og går ca. 100 meter oppover langs hovedveien før du svinger til venstre opp en grusvei (like ved et bolighus). Veien tar deg opp den bratte lia til fjellgården Vesterås. Veien blir smalere når du kommer inn i skogen, og det siste stykket går du på sti. Turveien/stien er vekselvis steinsatt og gruslagt. Det blir arbeidet med å forsterke stien helt opp til Vesterås, men foreløpig kan en del parti være gjørmete i vått vær.

Geiranger-web-Cascadas_Storfossen,_Geiranger,_Noruega,_2019-09-07,_DD_105.jpg

Like nedenfor Vesterås kommer du ut av skogen og over i et åpent kulturlandskap. Følg stien rett opp til gården, og sving så til høyre forbi hyttene. Her starter ein kjerrevei videre oppover. Etter noen hundre meter, er stien steinsatt og slynger seg oppover lia til fossefallet Storsæterfossen. Dette er det endelige turmålet.

På vei til Storsæterfossen, 2 kilometer igjen. Fotograf: יעקב   Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

På vei til Storsæterfossen, 2 kilometer igjen. Fotograf: יעקב Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Du kan gå same veien tilbake, eller du kan gå gamle turstien ned til Vesterås fra Liastølen. Følg skilting langs turstien like nedenfor stølen. Merk at denne stien ikke er steinsatt, og at stien har noen parti med svaberg og større steiner. Litt mer krevende enn hovedruta. Du kommer ned like ved det gamle fjøset i tunet på Vesterås.

Om du vil ha en annen rute nedenfor fra Vesterås, kan du følge bilveien til Hole og gå snarveiene/deler av gamle Kløvstien ned mot sentrum herfra.

Storsæterfossen. Fotograf: Otre  -  Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Storsæterfossen. Fotograf: Otre - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Det er skiltet hele veien opp til Storsæterfossen, og det er også skiltet til sentrum om du vil gå via Hole på hjemveien.

Fossen med gangveien fotografert før 1956. Turen til den populære Storsæterfossen, der stien faktisk går bak selve fossen, er ei av de mest brukte vandrerutene i Geiranger. Om du ikke vil gå stien Fosseråsa i sin hele lengde fra sentrum av Geiranger, så kan vi tipse om at det er bilvei til gården Vesterås (320 m.o.h.) etter smal grusvei, som ikke er egnet for større kjøretøy enn minibuss. Fotograf: Jac Brun - Bildet er hentet fra Nasjonalbibliotekets bildesamling Geiranger,Storsæterfossen, Stranda, Møre og Romsdal

Adkomst og parkering

Parkering i Geiranger sentrum, enten på fergekaia eller ved Joker.